Lekeitio en Guernica - Reisverslag uit Gernika-Lumo, Spanje van Truus Gog - WaarBenJij.nu Lekeitio en Guernica - Reisverslag uit Gernika-Lumo, Spanje van Truus Gog - WaarBenJij.nu

Lekeitio en Guernica

Door: Truus

Blijf op de hoogte en volg Truus

16 September 2017 | Spanje, Gernika-Lumo

's Avonds laat komen we in ons hotel aan. Na een prachtige tocht langs de kust, licht glooiend met uitzicht over de zee, 20 graden en een zonnetje dat af en toe door de wolken breekt. Ons hotelletje uit 1600 ligt boven de stad Lekeitio, het regent en het hotel heeft geen restaurant. Dus geen Gambas a la planche maar een reep en een biertje en vroeg slapen.
Vanmorgen worden verrast door een uitgebreid en goed ontbijt en fietsen hoog door de bergen naar Guernica.
Daar zitten we nu op een terras, niet te geloven wat er zich hier ruim 70 jaar geleden tijdens de Spaanse Burgeroorlog afspeelde.
Franco, werd geholpen door zijn Duitse vriend tegen de Basken. De Duitsers bombardeerden deze stad met zwaar geschut, er vielen honderden doden. Hiervan deed een journalist, George Steer van The New York Times verslag. De Duitsers ontkenden in alle toonaarden. Hij kwam op een lijst van meest, "wanted people" van Duitsland te staan.
Bij de restanten vond men in "inscriptie" RF, Rheinisch Fabric.
Picasso zag het artikel van Steer in The New York Times en maakte zijn Guernica. Het schilderij reisde de wereld rond. In 1980 zag ik het in New York, het had de wereld rondgereisd en nu Franco dood was, mocht het naar Spanje.
We zitten aan de rand van een mooi park, ooit het hart van de stad en er is een gezellige zaterdagmiddag-sfeer! Er wordt verslag gedaan van het verloop van een wielerkoers.
Wij vertrekken naar Bilbao.

• 17 September 2017 - 09:04

Maurice En Lilian:

Wat een mooie reis en wat een leuke reis verslagen. Santiago is in zicht.... Veel plezier pelgrims.

• 17 September 2017 - 09:40

Tonny Verhagen:

Hallo Truus en Peter,
    Heel leuk om jullie verslagen te lezen!
    Een servies gekocht !!!!!! Ben erg benieuwd hoe het er uit ziet!Grappig ook dat je het echt niet van plan was om te kopen................
    Wij wensen jullie een mooie reis!! Met vele ervaringen rijker , maar dat zal zeker zo zijn als je alles leest!
    Wij zingen vandaag tijdens het Cultureel lint met Vivace!
    Groetjes,
    Tonny en Ton

• 17 September 2017 - 11:01

Rob Sijben:

Dag Peter en Truus, het is zondagmorgen, en eindelijk tijd om even te lezen wat jullie aan het doen zijn.
    Volgens mij word het tijd voor nieuwe bandjes op de fietsen want het profiel zal al aardig weggesleten zijn, erg knap!
    Ik wens jullie nog veel fietsplezier, en tot gauw.
    Groetjes Rob Ingrid en Indy

• 17 September 2017 - 11:28

Steffie:

Hoi Peter en Truus,
    Ik lag een paar dagen achter. Jeetje wat moeten jullie zo nu en dan afzien zeg. Dat geklim en dat noodweer en dan ook nog een reepje als avondeten, terwijl je je op gamba's a la plancha verheugd hebt. Maar gelukkig ook hele mooie momenten. En heel wat nieuwe ervaringen en verhalen het rugzakje in. We willen er straks onder het genot van een hapje en tapje alles over horen. Maar eerst op naar Santiago. Veel succes en plezier!