Negende en tiende dag op pad naar Santiago - Reisverslag uit Fanjeaux, Frankrijk van Truus Gog - WaarBenJij.nu Negende en tiende dag op pad naar Santiago - Reisverslag uit Fanjeaux, Frankrijk van Truus Gog - WaarBenJij.nu

Negende en tiende dag op pad naar Santiago

Door: Truus

Blijf op de hoogte en volg Truus

11 September 2017 | Frankrijk, Fanjeaux

Bij het ontbijt ontmoeten we 2 Duitsers uit Keulen, ze zijn in 2008 daar aan de tocht naar Santiago begonnen. Ze waren vorig weekend nog in Maastricht en hebben voor ons nog een "Geheimtip". Na een heerlijk, voor Fransen zeer uitgebreid ontbijt, slaan we onze bagage op en lopen Conques in.
We genieten van de Romaanse kathedraal Saint Foy, die ternauwernood aan de sloophamer ontsnapt is. In het timpaan zien we hoe de mensen zich toen het laatste oordeel voorstelden. Er wordt oa de
zeven hoofdzonden afgebeeld. We vroegen ons oprecht af of er een bij was die Trump niet praktiseert. In kathedraal struikelden we zowat over de wichelroede-lopers. Ons was niet duidelijk wat ze zochten (en de priesters waren er niet blij mee). Volgens wichelroede-lopers staan kerken op energetisch goede plekken en daar zal het mogelijk iets mee te maken hebben. Voor de mis werden ze verzocht de kerk te verlaten. De mis werd opgedragen door drie heren, jonge mannen, ze werden bijgestaan door 2 Afrikaanse misdienaartjes. De kerk zat bomvol met pelgrim en Conquezen (?). Het was een mooie belevenis met veel gezang!
Daarna op onze fietsen gestapt. Bij het verlaten van het dorp een galerie binnengestapt, het kon toch geen kwaad want we konden geen keramiek meenemen. Een half uur later was ik een servies rijker dat naar Nl wordt verstuurd.
Daarna via een flinke klim naar Decazeville gefietst. 's Avonds lekker gegeten in onze Chambre d'Hôtes ( oude posthalte uit 1780) met de eigenaren en een Australisch echtpaar.
Vanmorgen zijn we op de trein gestapt naar de Atlantische Oceaan. We zijn nu in Toulouse en reizen dadelijk over Bordeaux naar Bayonne.
Vanuit Bayonne fietsen we naar het begin van de Camino del Norte, Irun in Spanje. Volgens onze gids vlakker en meer geschikt voor fietsen, "wir sind gespannt!"

  • 11 September 2017 - 15:09

    Mei Lan:

    Hoi Truus en Peter,

    Het lijkt me heel genoeglijk met z'n tweetjes op pelgrimstocht! Ik ben nu naar twee dingen nieuwsgierig: die "Geheimtip" en jouw nieuwe servies!
    Nog een goede voortzetting van de reis! Mijn zwager heeft het hele stuk door Frankrijk en de Pyreneeën gefietst en hij heeft voor zover ik weet geen bijzondere fiets. Geen racefiets, geen mountainbike, gewoon een tourfiets geloof ik. Daar kan het kennelijk ook mee. Dat geeft hoop, hè?

    Groetjes,
    Mei Lan

  • 11 September 2017 - 15:18

    Truus Van Gog:

    Hoi Mei Lan, de "Geheimtip", betreft een restaurant maar ik houd het nog even geheim. Als jij in Maastricht bent gaan we er samen eten, kijken of het klopt.
    Je hebt in Frankrijk diverse Camino's en de westelijk zijn wat vlakker. De Via Podiensis van Le Puy naar Conques kun je beter lopen dan fietsen. Regelmatig liep ik met de fiets aan mijn hand en dacht waarom heb ik dat rood mountainbike-je bij me?
    We zitten nu heel genoeglijk samen in een comfortabele trein naar Bayonne.

  • 11 September 2017 - 18:06

    Ann:

    Gisteren de Mont Ventoux gereden, nog meer bewondering voor de wandelaars en fietsers. Geniet nog van alles wat op jullie pad komt.

  • 11 September 2017 - 22:04

    Babs:

    Oh, ik zie bij de foto's een foto met schalen en kopjes, prachtige kleur, ik neem aan dat het dat is?? Zal hier prachtig uitkomen bij de kleuren in het appartement

  • 11 September 2017 - 23:29

    Irene:

    Wat geweldig dat jullie dit samen doen, Peter en Truus! Veel respect en bewondering! Zorg voor rust af en toe en geniet lekker verder! Veel liefs, Irene

  • 13 September 2017 - 14:13

    Toos:

    Lieve Truus en Peter, hier is alles oké en bij jullie zorgen goed voor elkaar. Geniet ervan. Groetjes Toos

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Truus

Actief sinds 10 Aug. 2017
Verslag gelezen: 265
Totaal aantal bezoekers 12370

Voorgaande reizen:

02 September 2017 - 29 September 2017

Santiago op fiets

Landen bezocht: